Nie przepadam za tym model bo...jest po prostu nudny. Chociaż trzeba przyznać ze pewne odmiany - szczególnie tęczowe, pewne wariacje są intrygujące, lubię także wersje składaną. Ich fenomen polega chyba na a) wykreowaniu pewnego wizerunku - o potęgo wstęgiem reklamy b) uniwersalność tj. jak biały podkoszulek pasuej prawie do wszystkiego c) są po prostu ładnie zaprojektowane tj. większość twarzy wygląda w nich całkiem znośnie, od wielkiej po maleńką. Model podstawowy jest jeden jednak minimalnie może się zmienić plus cała gammma kolorów, nakładek, wzorków i fantazji.
Nieco historii...
Zostały zaprojektowane w 1952 roku przez projektanta optycznego Raymond Stegeman'a, związanego z firmą Ray Ban. Przełomowe było zaprojektowanie okularów z tworzywa sztucznego (och, era plastiku się zaczyna..), wczęśniej okulary były robione głównie z metalową oprawką, dlatego czasem mówi się o nich "zbuntowane ramki".
Szczyt szału to lata 50 i 60, później sprzedaż spadła. Jednak fotografie i filmy, z ich udziałem do dziś są powielane, często nadaje się im coś na smak legendy. Do tej pory są drugim najlepiej sprzedającym się modelem Ray banów na świecie. Co ciekawe mimo milionów chińskich podróbek, mimo modelu wafarerowskiego w każdym sklepie - Ray Ban nadal sprzedaje swoje Wayfarery w olbrzymich ilościach chociaż nie po małej cenie ok. 480 zł za parę u oficjalnych przedstawicieli i znacznie mniejsze ceny na allegro.
W latach 70-tych i 80-tych były nieodzownym elementem garderoby każdego szanującego sie rockersa, dodawały tez szyku Miami Vice i chłopakom z Blues Brothers. Mit rósł, chociaż sprzedaz nei była już tak imponująca.
W niezmienionej wersji weszły drapieżnie na rynek w 2007 roku. Jednak co ciekawe w trzech podstawowych kolorach: czarnym, czerwonym i białym . Obecnie opcji kolorystycznych jest więcej (od roku 2008), ale to inne firmy są w tej kwestii bardziej wymyślne.
Co ciekawe i jakże zauważalne ;-) noszą je wszyscy od alternatywnych dziewcząt bo napuszonych chłopaków. Od bogatych po wrażliwców. I to jest sukces.
Akcja promocyjna Ray ban przynosiła skutek. W 1982 roku firma podpisała kontrakt na promowanie marki w programach telewizyjnych i filmach. W latach 1982 1987, okulary pojawiły się w ponad 60 filmach i programach telewizyjnych rocznie!!!
Kto nosił okulary wayfarer w ramach promocji? Tom Cruise w 1983 roku w filmie Risky Business zapoczątkowało zjawisko wędrowców - m.in. dzięki temu sprzedaż wzrosła do 360 tyś par. W 1986 roku, po występach w "Miami Vice" Moonlighting oraz The Breakfast Club, sprzedaż osiągnęła 1,5 miliona. Byli także muzycy, w tym Michael Jackson, Billy Joel, Johnny Marr, Blondie Debbie Harry, Madonna, Elvis Costello U2, a wśród innych sław, takich jak Jack Nicholson, a nawet Anna Wintour.
Oferta firmy rozszerzyła się z dwóch modeli w 1981 r. do ponad 40 modeli w 1989 roku.
I tu kolejny dowód, że stajemy sie mimowolnymi uczestnikami zaplanowanej i wyrafinowanej kampanii reklamowej. Coś co wydaje się nam "łał" jest po prostu dobrze wypromowanym produktem.
W 2001 roku nieco przebudowano model by okulary stały się lżejsze i mniej kanciaste i taki model widzimy najczęściej.
Do mody weszły ponownie pod koniec 2000 roku, kiedy osobistości, w tym Chloë Sevigny i Mary-Kate Olsen zaczęły nosić wayfarer. I się zaczęło.... Strategia marketingowa Ray-Ban był trojaka: powrót do pierwotnego założenia "zbuntowanego projektu," kanciasta kampania reklamowa" i głośnych PR wydarzeń "i korzystania z nowych mediów, takich jak MySpace, aby kontaktować się z konsumentami
Trzeba brać pod uwagę, że wayfarery mają się dobrze mimo miliardów podróbek a może po prostu waraicji.
W 1960 roku po pomysle Ray Ban'a wiele firm zaczęło produkowac swoje okulary inspirowane modelem wayfarer, ponieważ najprawdopodobniej nie ma na nie patentu.
W 1961 w filmie "Śniadanie u Tiffaniego" Audrey Hepburn nosiła nieco inne okulary, które bardzo przypominają model Wayfarer i są często mylone z oryginalnymi, choć były rzeczywiście wykonane przez firmę Persol. I chyba mało kto o tym wie ;-)
W 2008 roku firma Ray Ban zaczęła produkować inny znany model wayfarer - ale nie przeciwsłoneczne a znane jako kujonki, nerdy itp.
fot. bakati.com, więcej: bakati.com
Nieco historii...
Zostały zaprojektowane w 1952 roku przez projektanta optycznego Raymond Stegeman'a, związanego z firmą Ray Ban. Przełomowe było zaprojektowanie okularów z tworzywa sztucznego (och, era plastiku się zaczyna..), wczęśniej okulary były robione głównie z metalową oprawką, dlatego czasem mówi się o nich "zbuntowane ramki".
Szczyt szału to lata 50 i 60, później sprzedaż spadła. Jednak fotografie i filmy, z ich udziałem do dziś są powielane, często nadaje się im coś na smak legendy. Do tej pory są drugim najlepiej sprzedającym się modelem Ray banów na świecie. Co ciekawe mimo milionów chińskich podróbek, mimo modelu wafarerowskiego w każdym sklepie - Ray Ban nadal sprzedaje swoje Wayfarery w olbrzymich ilościach chociaż nie po małej cenie ok. 480 zł za parę u oficjalnych przedstawicieli i znacznie mniejsze ceny na allegro.
W latach 70-tych i 80-tych były nieodzownym elementem garderoby każdego szanującego sie rockersa, dodawały tez szyku Miami Vice i chłopakom z Blues Brothers. Mit rósł, chociaż sprzedaz nei była już tak imponująca.
W niezmienionej wersji weszły drapieżnie na rynek w 2007 roku. Jednak co ciekawe w trzech podstawowych kolorach: czarnym, czerwonym i białym . Obecnie opcji kolorystycznych jest więcej (od roku 2008), ale to inne firmy są w tej kwestii bardziej wymyślne.
Co ciekawe i jakże zauważalne ;-) noszą je wszyscy od alternatywnych dziewcząt bo napuszonych chłopaków. Od bogatych po wrażliwców. I to jest sukces.
Akcja promocyjna Ray ban przynosiła skutek. W 1982 roku firma podpisała kontrakt na promowanie marki w programach telewizyjnych i filmach. W latach 1982 1987, okulary pojawiły się w ponad 60 filmach i programach telewizyjnych rocznie!!!
Kto nosił okulary wayfarer w ramach promocji? Tom Cruise w 1983 roku w filmie Risky Business zapoczątkowało zjawisko wędrowców - m.in. dzięki temu sprzedaż wzrosła do 360 tyś par. W 1986 roku, po występach w "Miami Vice" Moonlighting oraz The Breakfast Club, sprzedaż osiągnęła 1,5 miliona. Byli także muzycy, w tym Michael Jackson, Billy Joel, Johnny Marr, Blondie Debbie Harry, Madonna, Elvis Costello U2, a wśród innych sław, takich jak Jack Nicholson, a nawet Anna Wintour.
Oferta firmy rozszerzyła się z dwóch modeli w 1981 r. do ponad 40 modeli w 1989 roku.
I tu kolejny dowód, że stajemy sie mimowolnymi uczestnikami zaplanowanej i wyrafinowanej kampanii reklamowej. Coś co wydaje się nam "łał" jest po prostu dobrze wypromowanym produktem.
W 2001 roku nieco przebudowano model by okulary stały się lżejsze i mniej kanciaste i taki model widzimy najczęściej.
Do mody weszły ponownie pod koniec 2000 roku, kiedy osobistości, w tym Chloë Sevigny i Mary-Kate Olsen zaczęły nosić wayfarer. I się zaczęło.... Strategia marketingowa Ray-Ban był trojaka: powrót do pierwotnego założenia "zbuntowanego projektu," kanciasta kampania reklamowa" i głośnych PR wydarzeń "i korzystania z nowych mediów, takich jak MySpace, aby kontaktować się z konsumentami
Trzeba brać pod uwagę, że wayfarery mają się dobrze mimo miliardów podróbek a może po prostu waraicji.
W 1960 roku po pomysle Ray Ban'a wiele firm zaczęło produkowac swoje okulary inspirowane modelem wayfarer, ponieważ najprawdopodobniej nie ma na nie patentu.
W 1961 w filmie "Śniadanie u Tiffaniego" Audrey Hepburn nosiła nieco inne okulary, które bardzo przypominają model Wayfarer i są często mylone z oryginalnymi, choć były rzeczywiście wykonane przez firmę Persol. I chyba mało kto o tym wie ;-)
W 2008 roku firma Ray Ban zaczęła produkować inny znany model wayfarer - ale nie przeciwsłoneczne a znane jako kujonki, nerdy itp.
fot. bogdanfusea.com, więcej: bogdanfusea.com
fot. luxurygods.pl, więcej: Luxurygods.pl
fot. blass.com.au, więcej: blass
0 komentarze:
Prześlij komentarz