Wybierz oprawki okularów, a powiemy ci, kim jesteś, albo chcesz być

Bardzo fajny artykuł znaleziony w... Gazecie Prawnej z roku 2010:



– Nigdy nie wyrwałem laski nawet w jednej dwudziestej tak ładnej jak Nicole Kidman – mówi pan Jacek, taksówkarz z warszawskiego Gocławia. – Nie leciałem też samolotem. Ale w tych ciemkach zapominam, że mam zardzewiałego lanosa, a moja stara nie jest królewną. Czuję się prawie jak Tom Cruise. Od kiedy obejrzał na wideo „Top Gun”, nie usiadł za kierownicą w okularach innych niż klasyczne aviatory.


Nikt tego dokładnie nie policzył, ale można zaryzykować, że pan Jacek jest jednym z kilkuset milionów posiadaczy tego typu okularów przeciwsłonecznych, których popularność ciągle rośnie. Do tego stopnia, że firma Ray-Ban wypuściła właśnie na rynek nową kolekcję. Jeśli ktoś ma ochotę – i przynajmniej 700 zł – może sobie kupić odświeżoną wersję aviatora w jednym z kilku kolorów, ze szkłami przezroczystymi, przydymionymi, czarnymi lub lusterkowymi. Tak jak zrobili to Rihanna, Lady Gaga, Brad Pitt, Pharell Williams, Jude Law oraz rzesza innych luminarzy współczesnej popkultury. Właściwie łatwiej byłoby wymienić gwiazdy, które nigdy nie spojrzały na świat zza szkieł ray-banów, niż wyliczać ich nosicieli.

Lans generała

Geneza aviatorów jest banalna. W 1937 roku amerykańska firma Bausch & Lomb dostała zlecenie na opracowanie okularów przeciwsłonecznych dla US Air Force. I pewnie opływowe soczewki do dziś byłyby tylko wyposażeniem pilotów, gdyby nie generał Douglas MacArthur (1880 – 1964), który dowodził siłami aliantów podczas drugiej wojny światowej na Dalekim Wschodzie.


Ten wybitny strateg i dowódca starannie kreował swój wizerunek. Wojskowe standardy nie pozwalały na stylistyczne odstępstwo nawet posiadaczom najwyższych szarży, ale MacArthur znalazł na to sposób – monotonię i prostotę munduru ożywiał gadżetami. Nie rozstawał się z fajką wykonaną z kolby kukurydzy oraz aviatorami. Tak został sfotografowany po wyzwoleniu Filipin, a zdjęcie to obiegło świat.

Ciemkami w komunizm

Jak wspomina w „Pięknych dwudziestoletnich” Marek Hłasko, aviatory tak zrosły się z wizerunkiem jankeskiego dowódcy, że karykaturzyści w stalinowskiej prasie zawsze rysowali go z „ciemkami” na oczach. Ta propaganda dała efekt odwrotny do zamierzonego. Produkowane nielegalnie aviatory, nazywane też mekarturkami, stały się przebojem warszawskiej ulicy. „I jeśli sekretarz partii mówił: »Nie będziemy nosić tych mekarturek« – to wtedy przedstawiało mu się zaświadczenie lekarskie, stwierdzające chroniczne zapalenie spojówek: po jakimś czasie wszyscy młodzi kierowcy zaczęli cierpieć na ową dolegliwość” – pisze Hłasko.

– Mekarturki kupiłem na ciuchach koło placu Szembeka. Kosztowały mnie całą pensję – wspominaWacław Śledziński, rocznik ‘35, emerytowany dziennikarz. Twierdzi, że noszenie takich okularów było dla jego pokolenia w równym stopniu formą kontestacji komunizmu, co chęcią – jak byśmy dzisiaj powiedzieli – bycia trendy. – Na ciemki poderwałem moją przyszłą żonę. Wydatek się zwrócił z nawiązką – żartuje.

Od lat 50. aviatory stały się nieodłącznym elementem stroju amerykańskich służb mundurowych. Gadżet błyskawicznie trafił do Hollywood. Od tego czasu jest atrybutem ekranowych marines, policjantów, szeryfów i gangsterów. A także wszystkich tych, którzy chcieli być jak Marlon Brando w „Dzikim”.


Rockandrollowy włóczykij

Regres popularności aviatorów był wynikiem zimnowojennego przesilenia. W Ameryce doszło do głosu pokolenie pacyfistycznie i antymieszczańsko zorientowanych beatników. Młodzi ludzie nosili się inaczej niż rodzice, nic więc dziwnego, że wojskowy design ulubionych okularów generała MacArthura nie pasował do tego trendu.

Firma Ray-Ban idealnie wstrzeliła się w społeczne zapotrzebowanie iw1952 roku wypuściła na rynek drugi, przeżywający właśnie renesans model. Wayfarery (czyli włóczykije) stały się ulubionym gadżetem beatników. W jeszcze większym stopniu podbiły fanów rock and rolla, przeradzając się wraz ze spódnicą mini, a także kurtką ramoneską w symbol stylu, który wkrótce rozlał się po całym świecie .
Tak jak w przypadku aviatorów kluczem do globalnego sukcesu włóczykijów była hollywoodzka kariera ray-banów.

Kultowe „Śniadanie u Tiffany’ego” Blake’a Edwardsa kojarzy nam się ze zjawiskową Audrey Hepburn paradującą w wayfarerach, także w bibliotece.


Jeszcze dalej poszli Jake (John Belushi) i Elwood (Dan Aykroyd), którzy w „Blues Brothers” (1980) nie zdejmowali przeciwsłonecznych włóczykijów nawet w nocy.


Wykształciuchy Allen i Cybulski Mutacją wayfarerów była ich wersja ze szkłami korekcyjnymi. Okulary w grubej plastikowej oprawie zyskały przydomek nerd (kujon).


Te niepochlebne skojarzenia ciągnęły się za nerdami przez długie lata, do czego znów przyczyniło się kino. Kujony stały się synonimem ekranowych nieudaczników, pogrążonych w świecie swoich fobii i problemów przemądrzalców, czego dowodem jest 90 procent filmów Woody’ego Allena. – Ludzie uważają mnie za intelektualistę bo noszę okulary – mówił, odbierając w 2002 roku Palmę Palm na festiwalu w Cannes, przyznaną za całokształt dorobku filmowego.


Kino, które kiedyś przyprawiło kujonom gębę, ostatnio zabrało się za rehabilitację ich wizerunku.
Okazało się to proste. Wystarczyło, że nerdy założył filmowy Harry Potter. Po premierze każdego nowego odcinka przygód małoletniego czarodzieja sprzedaż kujonów lawinowo rośnie.


Najsłynniejszy okularnik polskiego ekranu Zbigniew Cybulski, choć nosił peerelowską wersję amerykańskich nerdów, był zupełnie innym symbolem. – Jego okulary wraz ze skórzaną kurtką i chlebakiem z demobilu to był sznyt, mundur niezależnego polskiego wykształciucha – mówi Wacław Śledziński.

Okulary stały się elementem stereotypowego klasowego gadżetu, co sportretowała w słynnej piosence Agnieszka Osiecka. Okularnik, jak głosi tekst utworu śpiewanego m.in. przez Zofię Kucównę, był idealistą z głową w chmurach, ledwo wiążącym koniec z końcem. Ciężar allenowskich okularów wydaje się przytłaczać innego bohatera tamtych czasów, Franciszka z „Iluminacji” (1972) Krzysztofa Zanussiego


Modliszka z muchami

W„Polowaniu na muchy” (1969) Andrzeja Wajdy pojawia się druga najsłynniejsza para okularów w dziejach polskiej popkultury – Małgorzata Braunek gra tu polującą na facetów kobietę modliszkę. Jej zaborcze zamiary sygnalizuje nienaturalny, zębiczny uśmiech i wielkie okulary zasłaniające pół twarzy. To tak zwane muchy, które wylansowała ikona tamtych czasów Jacqueline Kennedy-Onasis.


Kiedy filmy polskich reżyserów wchodziły na ekrany, na Zachodzie triumf święciły lenonki. Dzieci kwiaty chciały odróżnić się od zimnowojennych aviatorów i zawłaszczonych przez mainstream włóczykijów. Minimalistyczne „rowerki” przypominające XIX-wieczne binokle, wylansowane przez bitelsa, świetnie uzupełniały styl flower power.


Wróciły do łask w latach 90. na fali mody na neofolk i muzykę grunge oraz dzięki filmowi „Leon zawodowiec”. Tytułowa kreacja Jeane’a Reno noszącego przeciwsłoneczne „rowerki” była tak sugestywna, że lenonki zaczęto nazywać leonkami.


„Matrix” i nic

Lata 80. to fala powrotów starych modeli. Do łask wróciły rock-androllowe włóczykije oraz aviatory. Na nowy trend trzeba było czekać do premiery „Matriksa” w 1999 roku – tu pojawiły się skrojone na sportową modłę okulary granego przez Keanu Reavesa Neo.


Co zwiastuje dzisiejszy renesans aviatorów i włóczykijów? – pytam Mikę, socjolożkę i trendsetterkę z jednej z największych polskich agencji marketingowych. – Okulary przestały być obciachem dla osób pracujących fizycznie. Poza tym wszystko już było – mówi. Nowością są oprawki noszone bez szkieł. – Kiedyś gadżeciarze zamawiali okulary z soczewkami zerówkami. Dziś biorą same oprawki – usłyszeliśmy w optyku na warszawskim Bemowie.

Aviator daje sygnał

Historia szkieł optycznych, które znane były już w starożytności, zatoczyła koło. Bohater komedii „Chmury” Arystofanesa używa ich do podrabiania pisanych woskiem dokumentów. W średniowieczu służyły do czytania, a po wynalezieniu druku, ze względu na wysoką cenę, zaczęły uchodzić za oznakę statusu materialnego i pozycji społecznej właścicieli. Wyznacznikiem stylu stały się na przełomie XIX i XX wieku – patrzenie na świat przez monokl, lorgnon i binokle było wygodne i i modne.

Okulary to lukratywny biznes, o czym świadczy 1,2 miliarda dolarów, za które włoska Luxottica Group jedenaście lat temu kupiła Ray-Bana. Transakcja się opłaciła, bo dziś wartość kultowej marki wyceniania jest na 300 milionów więcej. I zapewne będzie rosła. Zakładasz aviatory, włóczykije, kujony, lenonki lub muchy iwjednej chwili komunikujesz, kim jesteś. Albo kim chciałbyś być.

1 komentarze:

Najchętniej czytane:

 

Tematy

20/20 (1) 2007 (1) 2008 (3) 2009 (6) A-Morir (1) Adaptive Eyewear (1) Adlens (1) akcje non-profit (2) akcje społeczne (2) Alain Mikli (3) Alexander McQueen (2) Alexander Wang (3) Alexandre Herchcovitch (3) Allegro (3) Ameryka Południowa (1) Andre Courreges (1) Andy and Mag (1) Andy Warhol (1) Anja Rubik (2) Anna ter Haar (1) Anne et Valentin (1) antyczne okulary (4) Arckiv (1) Armanii (1) artykuły (1) ASOS (1) Attic Eyewear (1) avaitor (1) aviator (26) aviatory (1) Baroque Deluxe (1) Bausch Lomb (1) Bendall Design (1) BENJAMIN EYEWEAR (1) Berlin (2) Bernhard Willhelm (4) binokle (5) Black Eyewear (2) Bono (1) Bvlgari (1) Cacharel (1) Cassius Eyewear (1) celebryci (17) Chanel (2) Charlie le Mindu (1) Cheap Monday (1) ciekawe sesje foto (28) ciekawe szybki (1) ciekawostki (1) clubmaster (12) COLAB Eyewear (2) Comme des Garçons (1) Costume National (1) CRAP eyewear (1) CSW (6) Cutler and Gross (2) cyberpunk (1) Dior (1) DKNY (1) dobór okularów (1) Dolce and Gabbana (1) Dolce Gabanna (2) drewniane oprawki (5) Dzmitry Samal (1) Ed Hardy Vintage Tattoo Eyewear (1) Elton John (3) Emilio Pucci (1) Eric Jean (1) Erlik (1) Etnia Barcelona (1) etno inspiracje (4) Eye'DC (1) Eyeglass retrospective: where fashion meets science (1) Factory 900 Stained Glass Window Sunglasses (1) Fendi (2) film i okulary (17) filtr UV (1) FLO Scandinavia (1) fundacje (2) gadżety (1) GaGa (7) gdzie kupić (6) gdzie kupić Nooka (1) gdzie kupić okulary Lotho (1) gdzie kupić okulary Oakley (1) gdzie kupić okulary Oliver Peoples (1) gdzie kupić okulary Solano (1) Giant vintage (2) Giles Deacon (2) glamur (4) gogle (9) gothic power (19) GPPR (1) Group AM (1) Gucci (2) gwiazdorski styl (2) H and M (1) Hank Jobenhavn sunglasses (1) HEDMANKLING (1) hippie (4) historia (8) Ijaak (1) inne (6) innowacje (1) iSpex Funky Spex (1) J.A.M sunglasses (1) Jacqueline Kennedy (1) japan (1) Jean-Charles de Castelbajac (1) Jeremy Scott (2) JP Meulendijks (1) Karen Walker (1) Karl Lagerfeld (1) Karolina Kling (1) Kate Moss (1) kauri (1) Kerin Rose (1) KHO (1) kiosk (1) Klavers van Engelen (1) kolekcje autorskie (27) Kowalski Eyewear (1) Książka - Moda okularowa (1) książka o okularach (1) książki o okularach (2) Ksubi (2) lady gaga (4) lampa z okularów (1) lata '20 (2) lata '30 (5) lata '40 (5) lata '50 (20) lata '60 (34) lata '70 (23) lata '80 (13) lata '90 (2) lata 70 (2) lata 80 (3) lata 90 (1) LeeLeeLu (4) Lego (2) Lennon (2) lenonki (15) Life Magazine (1) Linda Farrow (5) lookbooki (1) lorgnon (2) Lotho (2) Louis Vuitton (2) Luxottica (2) Lynx Optique (1) Maison Martin Margiela (3) makijaż i okulary (2) makijaż okulary (2) makijaż pod oprawki (1) Marie Claire (1) Mary Ping (1) Massada (1) Meitzner + Meitzner (1) mekarturki (1) Mercury Nooka (1) Mia Farrow (1) Michael Kors (1) Miu Miu (2) Moda okularowa (1) monokl (2) Monokl Eyewear (1) muchy (22) Mykita (6) Natalia Lach Lachowicz (1) nauka (1) neon (3) nerdy (2) Nooka (1) Oakley (1) okualry oldschool (1) okualry retro (1) okulary - tatuaż (1) okulary '70 (1) okulary 2 w 1 (1) okulary Alexandra Cassaniti (1) okulary Ann-Sofie Back (1) okulary barokowe (1) okulary Bershka (1) okulary Bolle (1) okulary Carrera (1) okulary Cazal (1) okulary Cheyenne Kimora (1) okulary Clare Lopeman (1) okulary clip-on (1) okulary Cropp Town (1) okulary Cynthia Rowley (1) okulary Dior (2) okulary Dita (1) okulary dla kierowców (3) okulary dla mężczyzn (1) okulary do 100 zł (3) okulary do 50 zł (4) okulary Effector (1) okulary ekologiczne (2) okulary electro (3) okulary Emmanuel Khan (1) okulary F and F (1) okulary Factory 900 (1) okulary firmowe (9) okulary głównie dla kobiet (1) okulary głównie dla mężczyzn (11) okulary hand made (22) okulary Hank Jobenhavn (1) okulary Hipszania (1) okulary House of Diehl (1) okulary inspirowane vintage (1) okulary JSong (1) okulary Juicy Couture (1) okulary kampanie (1) okulary kolor (11) okulary koła (16) okulary kosmiczne (13) okulary koty (38) okulary legendy (6) okulary Lotho (1) okulary luksusowe (1) okulary Lumete (1) okulary lustra (2) okulary Malachi Artese (1) okulary Malboro (1) okulary Mango (1) okulary markow (1) okulary markowe (61) okulary matrix (1) okulary Mercura NYC (4) okulary Mercury (1) okulary muchy (2) okulary na okładkach płyt (3) okulary na zamówienie (1) okulary nietypowe (3) okulary Nina Ricci (1) okulary Nooka (1) okulary ochronne (1) okulary oldschool (23) okulary Oliver Peoples (1) okulary Oscar Magnuson (1) okulary Paloma Picasso (1) okulary Parasite (1) okulary Persol (1) okulary pilota (4) okulary pop art (1) okulary Prada (1) okulary PRL (1) okulary retro (59) okulary Scandinavian Eyewear (2) okulary Sighsten Herrgård (1) okulary Silhouette (1) okulary Skaga (1) okulary składane (1) okulary Sonia Rykiel (1) okulary sportowe (7) okulary Swarovski (1) okulary techno (1) okulary Tesco (1) okulary Theo (1) okulary vintage (69) okulary w stylu retro (3) okulary w teledyskach (1) okulary Warszawa (2) okulary Wintercheck Factory (1) okulary Wunderkind (1) okulary XL (1) okulatary specjalistyczne (1) Oliver Goldsmith (5) Oliver Peoples (5) OneSight (1) oprawki (31) oprawki do okularów (6) oprawki Warszawa (1) OPTIMEX-Viscom Lens (1) Optimum Distribution (1) Optus (1) optycy (9) optyk w Poznaniu (1) optyk Warszawa (3) Patrick Hoet (1) pełna kolekcja (4) pełne kolekcje (7) Pierre Cardin (1) pin up (13) Polaroid (1) politycy (1) polskie sklepy internetowe vintage retro (12) Pop Girl Magazine (2) porady (1) Prada (3) prasówka (6) PRL (2) przebrania (1) punk (20) Rad Hourani (2) Ralph Morse (1) rap style (1) Ray Ban (1) Ray-Ban (8) recykling (1) relacje własne (3) Reserved (1) Revolution Eyewear (1) RK Design (1) Robert La Roche (1) Robert Roope (2) rock'n'roll (2) rockabilly (4) RVS by V (1) serie limitowane (3) Shades Down In Tokyo (1) Skandynawia (2) sklep vintage Barcelona (1) sklep z okularami Warszawa (1) skleppy (8) sklepy (15) sklepy z okularami - świat (2) Slow and Steady Wins the Race (2) słowniczek (2) soczewki kontaktowe (1) Solakzade (3) Solano (1) stare magazyny z moda (8) stare reklamy (8) stare zdjęcia (10) steampunk (2) steampunk glasses (3) street fashion (1) styl vintage (1) styl wiktorianski (1) Super (2) Swine Studio (1) szylkret (1) tanie okulary (5) Ted Lapidus (1) Thierry Lasry (1) Timba Smits (1) TimBee Lo (2) Tom Ford (2) totalny odjazd (62) trendu 2010 (1) trendy 2006 (1) trendy 2009 (3) trendy 2010 (13) trendy jesień / zima 2011 (7) trendy wiosna / lato 2011 (55) Twiggy (2) uroda (1) Uslu Airlines (1) Veb Orange (1) Ventzislav Iliev (1) Versace (2) Victorian Science Fiction glasses (1) Vision for a Nation (1) Vogue (3) Vogue Eyewear (2) W / SUN (1) w Australii (1) w Niemczech (1) w Polsce (16) wada wzoru (1) wada wzroku (3) Walter Van Beirendonck (1) wayfarer (27) wayfarery (1) Wik World Optic Group (1) Wilde Vintage Store (1) Wildfox (1) Wolfgang Joop (1) wystawy (1) wywiad (1) Yoko Ono (2) zestawy (2)

Followers

wOKUsklep

Facebook

Translate

Po fachu - czytam

Zaglądam

Slider(Do not Edit Here!)

o

Sed Auctor

okulary przeciwsłoneczne, okulary, okulary vintage, retro okulary, okulary 2011, modne okulary, oprawki okularowe, oprawki do okularów, stare okulary, trendy 2011, sklep vintage, retro sklep, oryginalne okulary, nietypowe okulary, zwariowane okulary, eyewear, sunglasses, eyeglasses, glasses